Back To Top

Karantino pamoka: kodėl e. prekybai niekada nesakyk niekada

Karantino metu pastebimai išaugus gyventojų naudojimuisi internetu, į virtualią erdvę persikėlė ir tūkstančiai iki tol fizinėse parduotuvėse prekiavusių verslininkų. VšĮ „Versli Lietuva“ surengtame vaizdo seminare ekspertai bei verslo atstovai dalijosi įžvalgomis apie tai, ar šie pokyčiai bus ilgalaikiai.

Vaizdo seminare dalyvavę Reda Sliekienė, „Mesvaikams.lt“ įkūrėja, Arvydas Vaitkus, „Adeo Web“ rinkodaros vadovas, Jurgis Gylys, „NFQ Technologies“ verslo skaitmenizavimo vadovas ir Monika Čereškaitė, UAB „Taurakalnis“ kūrybos vadovė, dalijosi sėkmės istorijomis, kurias lėmė greita verslo reakcija ir persiorientavimas dramatiškai pasikeitus situacijai šalyje.

Ekspertai sutarė, kad karantinas išmokė verslo atstovus naujo požiūrio į veiklą internete, tuo pat metu atskleisdamas daugybę sričių, kuriose dar turime tobulėti, siekdami užtikrinti, kad ateities krizės mūsų verslo bendruomenės nebepaveiktų taip skausmingai.

Karantinas ir padrąsino, ir įkvėpė

Lietuvos kūrėjus, gaminančius įvairius daiktus vaikams, ir užsienio prekių ženklams atstovaujančius smulkiuosius verslininkus suvienijusios elektroninės prekybos platformos „Mesvaikams.lt“ įkūrėja R. Sliekienė teigė tokią mintį turėjusi jau prieš metus, tačiau realus platformos startas įvyko šių metų balandžio mėnesį. Pasaulį uždaręs karantinas paskatino galiausiai skubiau imtis veiksmų.

„Karantinas man net savotiškai buvo naudingas. Pardavėjai turėjo daugiau laisvo laiko įsigilinti į jiems siūlomą naują pardavimo kanalą, įsigilinti į platformą, su ja susipažinti. Prekybai internetu jie skyrė didesnį dėmesį, nei galbūt būtų skyrę anksčiau“, – pasakojo R. Sliekienė.

Platformos tikslas – suvienyti prekes vaikams gaminančius ir parduodančius smulkiuosius verslininkus ir kartu pritraukti kuo didesnį pirkėjų srautą. R. Sliekienė teigė taip pat siekianti sukurti kuo patogesnę patirtį vartotojams: apsipirkti turi būti patogu, lengva ir malonu.

Šiuo metu „Mesvaikams.lt“ veikia jau tris mėnesius. Tiek laiko, pasak įkūrėjos, pakako įsitikinti, jog idėja buvo reikalinga ir padėjo smulkiesiems verslams pritraukti didesnį vartotojų dėmesį.

„Iššūkis man pačiai buvo startas – nežinojau, ar ta idėja bus pripažinta. Tačiau praėjus trims veiklos mėnesiams galiu pasakyti, kad idėja yra gera ir dabar galiu drąsiai apie ją pasakoti. Gauname daug padėkos žinučių, ypatingai – iš Lietuvos kūrėjų, sakančių, kad jiems tai tapo vertingu alternatyviu pardavimų kanalu, kur jų gaminius pamato daugiau lankytojų, negu jų individualiose pardavimo vietose atskirai“, – prisimena R. Sliekienė.

Karantinas nestandartiniams sprendimams įkvėpė ir UAB „Taurakalnio“ kūrybos vadovę M. Čereškaitę. Iki tol verslo įmonėms renginius organizavusi ir jų maitinimu besirūpinusi bendrovė šį pavasarį paskelbė apie naują iniciatyvą, pavadintą „Valgyknamie.lt“.

„Tokį sprendimą pasiūliau mūsų klientams tiesiog intuityviai – pati savo šeimoje jaučiau, kad prasidėjus karantinui itin išaugo paprasto, nuo vaikystės įprasto naminio maisto poreikis. Tad tokius patiekalus, vietoje mūsų prabangaus meniu, pateikiau ir verslo klientams“, – patirtimi dalinosi M. Čereškaitė.

„Valgyknamie.lt“ nuo daugybės kitų į namus pristatomo maisto sprendimų skiriasi tuo, kad klientai gauna ne jau pagamintą maistą, bet jo „paruoštuką“ – pagal proporcijas supakuotus ingredientus bei itin detalias instrukcijas, kaip užbaigti gamybos procesą namuose.

„Pristatyti „paruoštukus“, o ne visiškai paruoštą šiltą maistą pasirinkome todėl, kad mums svarbiausia yra visada išlaikyti kokybę. Išlaikyti ją šildomame maiste – neįmanoma.

Todėl mes, pavyzdžiui, vežame cepelinams atskirai supakuotą bulvių masę, mėsą, prieskonius ir kitus reikalingus ingredientus, kartu su jais – aiškias instrukcijas, kaip susilipinti cepeliną, kaip teisingai išvirti ir pan. Jomis vadovaudamiesi žmonės ne tik skaniai valgo, bet ir gali didžiuotis, kad patys tą cepeliną ir pasigamino“, – internetiniame seminare sakė „Taurakalnio“ kūrybos vadovė.

Jos teigimu, iniciatyva buvo tokia sėkminga ir sulaukė tiek klientų palaikymo, kad šiuo metu įmonėje jau yra vertinama kaip atskiras ilgalaikis projektas – planuojama praplėsti asortimentą, sukurti įvaizdinius sprendimus ir toliau jį tęsti.

Karantinas pakeitė verslininkų požiūrį į elektroninę prekybą

„Adeo Web“ rinkodaros vadovas A. Vaitkus įsitikinęs, kad viena iš svarbiausių pamokų, kurias verslai išmoko per karantiną, yra bendruomeniškumas. Pasak jo, per šį laikotarpį gimė neįtikėtinai daug bendrų iniciatyvų, tarp jų – ir „Verslios Lietuvos“ projektas „Internete karantino nėra“, kurios vienu iš mentorių tapo ir A. Vaitkus.

Kita didelė pamoka, eksperto teigimu, yra elektroninė prekyba, kuri iki tol didelei daliai verslų buvo tiesiog dar vienas pardavimų kanalas ar įvaizdžio gerinimo būdas.

„Elektroninė prekyba tapo rizikos valdymu, nes internete karantino nėra – užsidarius fizinėms parduotuvėms ar net šalims, buvo daug paprasčiau prisitaikyti prie naujų rinkų, toliau išlaikyti verslą“, – teigė A. Vaitkus.

Pasak eksperto, keitėsi ir požiūris į tai, kaip reikia vystyti elektroninę prekybą.

„Skirtingus įsivaizdavimus apie elektroninės prekybos vystymą galima būtų palyginti su sprintu ir maratonu. Abiem atvejais tai yra bėgimas, tačiau – itin skirtingas.

Sprintas internete leidžia labai greitai startuoti su prekyba – kad ir per dieną. Tam tikrais atvejais tai yra labai gerai – pavyzdžiui, karantino pradžioje. Iš kitos pusės, maratonas reiškia labai aiškų nusibrėžtą maršrutą ir tikslą, kiekvienas žingsnis turi būti tiksliai apskaičiuotas, kad nebūtų švaistoma energija. Todėl čia labai svarbus aiškus planas“, – augantį verslų suvokimą komentavo A. Vaitkus.

Iniciatyvos „Internete karantino nėra“ partneris,  „NFQ Technologies“ verslo skaitmenizavimo vadovas J. Gylys tikino, jog karantinas išgrynino problemą, kad verslai turėjo didelių iššūkių bandydami susitvarkyti su staiga ir ženkliai išaugusiu klientų, užsakymų srautu.

„Todėl internete matėme ne tik džiugias žinias – buvo verslų, kurių pardavimų kreivė karantino pradžioje ėmė staigiai augti, bet neužilgo – taip pat greitai kristi, ėmus plisti neigiamoms klientų patirtims bei atsiliepimams“, – teigė J. Gylys.

Specialistas įsitikinęs, jog svarbu suprasti, kad elektroninė prekyba yra integruota ir pilnavertė verslo dalis – taip, kaip parduotuvės gali būti skirtinguose miestuose, taip pat ir internetinė prekyba yra lygiavertė dalis šalia fizinės.

„Aš dažnai sakau pardavėjams – pamėginkite patys savo elektroninėje parduotuvėje išsirinkti prekę, tarsi būtumėte klientas. Iškart pastebėsite, kiek daug įvairios klientams svarbios informacijos ten trūksta“, – aiškino J. Gylys.